Rodzaje hamulców rowerowych – wady i zalety
Podziel się
Jazda rowerem może być naprawdę przyjemną i bezpieczną aktywnością fizyczną. Aby tak właśnie było, przed użyciem roweru należy sprawdzić, czy wszystkie jego elementy są sprawne. Dotyczy to w szczególności hamulców rowerowych. Przed ich zakupem warto zastanowić się, który rodzaj najlepiej sprawdzi się w danym jednośladzie. Zależy to przede wszystkim od typu roweru oraz budowy jego poszczególnych elementów. Poniżej znaleźć można krótkie opisy wszystkich, najpopularniejszych hamulców rowerowych. To z pewnością ułatwi podjęcie odpowiedniej decyzji. Wiele z tych hamulców dostępnych jest na stronie https://iroman.pl/Hamulce-rowerowe-c32.
Sprawne hamulce zapewnią bezpieczeństwo
Sytuacja na drodze wielokrotnie zmusi kierowcę jednośladu do nagłego zmniejszenia prędkości lub zatrzymania się. Aby taki manewr przebiegł szybko i bezpiecznie niezbędne są sprawne hamulce rowerowe. Pozwoli on uniknąć wtargnięcia na przejście dla pieszych na czerwonym świetle czy kolizji z innymi uczestnikami ruchu. Ponadto, obowiązek posiadania takiego elementu w rowerze wynika z przepisów prawa. Obowiązkowe jest również oświetlenie i sygnał dźwiękowy. Tak wyposażony jednoślad jest w pełni bezpieczny.
Najpopularniejsze hamulce rowerowe
V-brake
Hamulec V-brake zalicza się do grupy hamulców szczękowych. Stosuje się go przede wszystkim w rowerach MTB oraz tych przeznaczonych do jazdy miejskiej. W jaki sposób działa? Klocki hamulcowe umiejscawia się na długich ramionach hamulca, przyczepionych do widełek ramy. Następuje zaciśnięcie się klamki hamulcowej, która połączona jest z hamulcem specjalną linką. Ulega ona skróceniu. Klocki natomiast zostają dociśnięte do obręczy zmniejszając tym samym prędkość roweru. Zaletą hamulców V-brake jest to, że zapewniają dobrą siłę hamowania. Ponadto, są bardzo proste w obsłudze oraz tanie w eksploatacji.
Torpedo
Ten hamulec jest rodzajem wolnobiegowej piasty rowerowej. Proces hamowania uruchamiany jest wtedy, gdy pedałuje się do tyłu. Torpedo umieszczany jest zazwyczaj w rowerach dziecięcych, gdyż jego używanie nie wymaga dużej koordynacji ruchów. Dzięki temu dziecko może się skupić na kierowaniu i utrzymywaniu równowagi. Torpedo z pewnością nie sprawdzi się podczas stromych, długich zjazdów. Nie zadziała również wtedy, gdy w rowerze spadnie łańcuch.
Hamulce tarczowe mechaniczne oraz hydrauliczne
Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje hamulców tarczowych – mechaniczne i hydrauliczne. Tarcza hamulcowa umiejscawiana jest przy piaście. Zaciśnięta klamka powoduje zaciskanie tłoczków na tarczy. Dlaczego hamulce te są tak często wybierane do jednośladów? Mają dużą siłę hamowania, dzięki czemu zapewniają bezpieczeństwo. Dobrze działają także w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Hamulce tarczowe mają również wady. Są stosunkowo drogie. Trudno jest je naprawić, gdy zepsują się podczas wycieczki rowerowej. Szeroki wybór hamulców tarczowych oraz elementów do nich, znaleźć można na stronie www.iroman.pl.
Cantilever
Cantilever to kolejny hamulec rowerowy z grupy hamulców szczękowych. Na szeroką skalę był stosowany zanim wprowadzono hamulce V-brake. Również działają poprzez napinanie specjalnej linki. Obecnie, coraz rzadziej wybiera się do rowerów cantilever. Dzieje się tak dlatego, że hamulce te mają stosunkową słabą siłę hamowania. Mocuje się je zwłaszcza wtedy, gdy zachodzi konieczność zmieszczenia szerokiej opony i błotnika.
Dual Pivot
Hamulec o nazwie Dual Pivot przeznaczony jest do jednośladów szosowych. Montowany jest w taki sposób, aby nie rozpychać widełek oraz widelca. Jakie mają zalety? Dzięki nim możliwa jest większa swoboda w kwestii dostosowania siły hamowania.